Boekrecensie – Your Personal Paleo Code

Een recensie die al een tijdje op zich liet wachten is die van het boek Your Personal Paleo Code geschreven door de in paleo en primal gemeenschap wel bekende Chris Kresser. Chris is al aardig wat jaren bezig en ik heb hem in die jaren zien groeien en groeien dankzij zijn altijd goed onderbouwde adviezen en openhartigheid. Chris is er vanaf het begin van mijn paleo reis bij geweest, niet zo verwonderlijk dus dat ik maar wat graag zijn boek in mijn handen wilde hebben om de tekst te verorberen en wederom geïnspireerd te raken.

2015-01-27 10.33.34

Het boek is onderverdeeld in drie stappen welke volgens Chris de juiste weg volgen naar een goede gezondheid. In de eerste plaats zul je een ‘reset’  moeten doen. Chris legt in tien heldere hoofdstukken uit waarom dit van belang is en geeft hierbij de eerste handvaten om jou op weg te helpen. Zo is er na ieder hoofdstuk een korte samenvatting en vind je achter bepaalde hoofdstukken ook een korte quiz om na te gaan of een bepaalde stap voor jou van extra belang is, en op welke manier je het dieet het beste op jou wensen kan toespitsen.

Stap twee is er om jezelf na de reset te helpen achterhalen of bepaalde voedingsstoffen toch weer terug in het dieet kunnen komen, hoe dit het beste aan te pakken en welke levensstijl hierbij het beste past. Wederom goed onderbouwde informatieve hoofdstukken welke, net als alle andere informatie in het boek, vaak nog extra onderbouwing krijgen middels de website waarop je je kunt aanmelden met een speciale code die met het kopen van het boek komt.

Stap drie is er dan uiteindelijk om alles helemaal op maat gemaakt voor jou en jou alleen scherp te stellen. Hierbij geeft Chris zelfs nog een aantal recepten welke makkelijk te maken zijn en tips en tricks om het allemaal vol te houden. Ik vlieg een beetje door het boek heen, maar dat komt enkel en alleen doordat het boek zelf ook zo door alle stof heen vliegt. Op een goed onderbouwde, beknopte wijze weet Chris mij ervan te overtuigen dat het allemaal nog niet zo moeilijk is. Dat het vooral gaat om hoe ik mijzelf voel en niet om wat anderen ervan te zeggen hebben en dat het aan mij is om het te doen en vol te houden.

De site welke door het hele boek door als bron van informatie wordt aangewezen is enorm en geeft extra veel steun. Zeker hierom zou ik aanraden om het boek in de collectie op te nemen. Wel moet ik hierbij vermelden dat ik ietwat teleurgesteld was in de mate waarop dit boek de doorgewinterde “paleo’er” in mij nieuwe energie en doorzettingsvermogen wist te geven om mijn ” paleo moeheid”  weg te blazen. Het is vooral bedoeld voor mensen die graag een gezondere levensstijl willen aanmeten maar niet zo goed weten waar te beginnen en hoe dit vol te houden. Chris geeft de informatie zoals deze staat en laat het verder aan jouzelf om de keuze te maken hier iets mee te doen. Daarmee is het dus absoluut niet een belerend boek, wat ikzelf erg prettig vind, en heeft de juiste strategie te pakken om een levensstijl verandering te kunnen implementeren en volhouden.

Persoonlijke Paleo groet,

Helen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+