Eerlijkheid en geduld boven alles – Vernieuwde Paleo plannen

Eerder schreef ik over de vicueuze cirkel waarin ik mij het afgelopen jaar bevond en hoe moeilijk het is geweest om de motivatie te vinden om de draad weer op te pakken. Mede door de woede die ik voelde over het feit dat ik allerlei kwaaltjes moest hebben die verergeren of zelfs spontaan lijken te ontstaan door het eten van granen en suikers. Omdat ik niet meer met een dertig dagen strikt paleo plannetje onder de almaar zwaardere last van het aftakel process dat komt kijken bij ” westers standaard eten en leven” en ook niet meer in de optimale situatie die zich daarvoor leent leef, heb ik mijn plannen rigureus moeten bijschaven en herzien.

Maar wat is het dan dat ik nu doe om die vrede in mijn lichaam en hoofd te laten terugkeren en te kunnen behouden?

Allereerst heb ik gekeken naar de punten van verbetering welke bij mij zijn ingeslopen en eigenlijk stiekem toch niet zo goed zijn. Zo dronk ik weer veel en veel te veel koffie wat mijn humeur op een negatieve manier beinvloed en zelfs soms hartkloppingen kan geven, sliep ik misschien toch stiekem niet altijd genoeg en was er van beweging al helemaal niet meer te spreken. (Op het dagelijks traplopen op het werk na, hallooo dan zwetende Helen buiten adem op de 11e verdieping aangekomen en eerst maar even deppen, deo’en en op adem komen voordat ik ook maar iemand kan aanspreken) En was ik veelal simpelweg te eigenwijs om toe te geven dat ik eventjes wat minder doe en niet zoveel van mijzelf moet vragen (Je hoeft echt niet elke dag een top maaltijd neer te zetten, met een beetje wokken kom je ook heel ver).

De stappen die ik nu onderneem en “regeltjes”  die ik gebruik om mijn levensstijl weer naar optimaal gezond te krijgen zijn:

1. Slaap!
2. Minder Alcohol
3. Minder Suikers
4. Minder Koffie
5. Meer Beweging
6. Eerlijke Maaltijdplanning!

Dat ik mij even niet zo druk maar over de “strikte”  regels van het dertig dagen paleo dieet is omdat dit mij vooral veel stess en frustratie oplevert en ik merk dat in mijn huidige drukke leven het voor mij veel beter werkt om het in fases aan te pakken dan rigureus het dieet weer helemaal om te gooien. Zoals je misschien al uit de stappen kunt opmaken concentreer ik mij nu juist meer op de levenswijze dan de inhoud van het dieet. Ik weet inmiddels dondersgoed wat wel en wat niet kan (uiteraard nog steeds geen granen), het is meer een kwestie van accepteren dat het nu eenmaal zo is en de energie vinden en behouden om mijn levensstijl zo aan te passen dat het een gewoonte wordt om de paleo keuze te maken iedere keer wanneer ik een maaltijdplanning maak, boodschappen doe, beweging pak, een dagje weg moet, onderweg ben, in de kroeg zit, bij vrienden zit of zoals ik zondag op de thee bij mama deed; een bakje worteltjes vragen in plaats van mij te vergrijpen aan de bonbons waar ik ongetwijfeld wel weer een of andere reactie op zou krijgen, zelfs al waren ze zonder hazelnoot geweest.

1. Slaap

De basis van alle ellende bij mij is het niet topfit genoeg zijn om goede beslissingen te maken. Wanneer ik niet goed uitgerust bent komt er een donker wolkje boven mijn hoofd te hangen en wordt ik lui. Kom op, wie heeft dat nu niet? Heel logisch toch? Toegegeven, dat ik niet zo makkelijk van mijn luie reet af kom heeft natuurlijk niet alleen met het aantal uurtjes slaap per nacht te maken. Als het zo simpel was voor mij, dan zou ik vrolijk mijn boterhammetjes smeren en is alles a-okay. Toch, ik heb slaap hard nodig, voor herstel, voor het opladen en voor mijn geest en ik moet toch ergens beginnen om mijn energie weer op peil te krijgen. Aangezien dit met het aanpassen van mijn dieet maar niet wilde lukken, zorg ik er dan ook voor dat ik, zelfs al sta ik iedere werkdag om 5 uur op, zeker 7 uur slaap heb gehad. Ofwel, vroeg naar bed!

2. Minder Alcohol

Waarom zeg ik niet gewoon geen, binnen de paleo wereld wordt toch niet gedronken!? Fout! Er wordt zeker wel hier en daar van een drankje genoten. Het gaat om een aanpassing in de relatie met alcohol. In plaats van gedachtenloos ieder weekend twee flessen wijn leeg te drinken, omdat dat kan, kies je je momenten waarop het echt een toegevoegde waarde heeft.  Waarop je er echt van kan genieten en doe je dat verstandig (<– hier spreek ik mijzelf even goed toe). Niet nachtenlang de ene cocktail na de andere wegtikken of een fles wijn bij het uit eten gaan. Maar maximaal twee drankjes in de kroeg (tequilla natuurlijk, dat is een uber goede keuze) of gewoon een glas hele goede wijn die je niet zomaar achterover kan klokken. En het bier natuurlijk laten staan, maar dat deed ik al.

3. Minder Suikers

Sugar is bad, mmmkay! Dus dat moet minder, minst, nulkommanul zijn. Maar is ook verslavend en dus moeilijk om te laten staan. Ook hierin kies ik er dan ook voor om te gaan voor de minst slechte keuze. In plaats van geraffineerde suikers en kant en klaar gerechten, sauzen en dranken vol suikers als glucose fructose stroop kies ik ervoor om te gaan voor bessen, vanille en kaneel in mijn yoghurt (ja ook zuivel laat ik, nog, niet volledig staan) dan suiker, honing, of kokossiroop. Wanneer ik zin heb in iets fris te drinken kies ik voor spa rood in plaats van een vruchtensapje of, nog slechter, cola. Maar ook gaat het bij mij om bepaalde koolhydraten zoals aardappelen. Aardappelen hebben altijd een raar effect op mij gehad. Naast dat ik ze eigenlijk niet zo lekker vind en het toch voor elkaar krijg om er verslaafd aan te raken,  geeft het eten van aardappelen mij ook altijd meer trek naar.. jawel, koolhydraten. Ofwel, een avonddiner met aardappelen wekt bij mij zo’n trek op dat ik nog geen half uur later al een zak chips wil en kan leeg eten. En sja, dan gaat het van kwaad naar erger. Dus, die moeten er ook weer uit.

4. Minder Koffie

Mijn haat-liefde relatie met koffie is al jaren bekend. Sterker nog, koffie is de reden dat ik tot het besef kwam dat voeding een behoorlijke invloed heeft op mijn gestel. Even dacht ik dat ik de oplossing had gevonden door voor kwaliteit te gaan en de bonen goed te bewaren. Maar ik kan nog steeds behoorlijk mijn koffie grens overgaan en dus alsnog met meer negativiteit te maken krijgen dan dat mij lief is. Belangrijk blijft dat ik plezier blijf houden en niet weer gefrustreerd en boos hoef te raken omdat ik van alles niet zou mogen. Dus ook hier ga ik voor minderen in plaats van geheelonthouding.Dat betekend goed naar mijn lichaam luisteren en alleen een kop koffie wanneer ik er echt voor kan gaan zitten en van kan genieten en altijd pas na de eerste maaltijd van de dag, maar voor elf uur in de ochtend. Niet meer dat klakkeloos achterover gooien tijdens mijn ochtend ritueel voordat ik naar het werk vertrek en dus ook voordat ik een hap eten door mijn keel heb gehad. Ik moet zeggen, gelijk de eerste week kon ik merken hoe vaak ik hiermee eigenlijk mijn honger heb weten te onderdrukken en mijn hormonen uit balans heb gegooid. De afgelopen week heb ik iedere ochtend een heerlijk kop paardebloemthee gedronken in plaats van koffie en wat bleek… Ik had nu twee uur eerder trek dan voorheen en vervolgens soms zelfs al bij het opstaan. Helemaal niet erg, want het andere positieve effect dat het lijkt te hebben is dat ik veel minder wil snoepen gedurende de dag, of zelfs helemaal niet en voldoende heb aan een goed ontbijt en goede lunch om de dag door te komen.

5. Meer Beweging

Lijkt mij een logische stap. Het liefst ga ik weer vol aan de Crossfit, wat was dat fijn! Maar eerlijkheidshalve weet ik dat het geen goed plan zou zijn, niet voordat ik mijn energie weer volledig onder controle heb, mijn lichaam weer in balans en vertrouwen heb dat ik maat weet te houden wanneer het om voeding gaat (80/20 in plaats van 40/60). Crossfit kan zwaar zijn en het is moeilijk om tijdens een WOD niet het uiterste van jezelf te vragen.What-is-crossfit Leuk, maar voor mij niet handig omdat dit dan resulteert in een drie tot vijf dagen griep. Voor mij dan ook een moeilijke stap om mijn geduld mee te bewaren, maar zolang ik mij er maar aan herinner dat ik het straks weer kan gaan proberen zolang ik nu al mijn stappen maar goed neem, dan weet ik mij te bedwingen en kies ik ervoor om een lekkere wandeling op de hei te maken en sporadisch de dag te starten met een korte yoga sessie bij mij thuis.

6. Eerlijke Maaltijdplanning

Waarom eerlijk? Omdat ik in alles wat ik doe vooral ook eerlijk moet blijven tegen mijzelf. Een prachtige maaltijdplanning met mooie diners uit diverse kookboeken die allemaal een uur of langer nodig hebben voor het klaar is terwijl ik weet dat het een drukke week gaat worden en ik thuis zal komen van mijn werk en niets anders zou willen dan op de bank neer ploffen, dat gaat hem niet worden en is gedoemd te mislukken. Moeilijke meeneemlunches bedenken die mijn hele zondagochtend opslurpen terwijl ik weet dat dit de enige tijd is om samen met mijn lief een bordspel te spelen en plezier te hebben voordat wij maandagmorgen weer op het werk moeten verschijnen zal mij tegen gaan staan, wat resulteert in woede, ofwel… gedoemd te mislukken. Inmiddels heb ik een aardig ritme gevonden in mijn energie en weet ik waar ik de dips kan verwachten. Op maandag zit het nog goed, maar tegen vrijdag heb ik niet zoveel zin meer om nog veel te doen in de keuken voordat het eten op tafel staat. De dagen dat ik negen uur of langer werk, moet ik niet van mijzelf verwachten dat ik mijzelf a la Henny Huismans Soundmixshow winkeltje tot keukenprinces kan omtoveren zodra ik door de voordeur stap.

Eerlijkheid en geduld boven alles!

Wat ik inmiddels heb geleerd is dat het tijd en energie kost om gewoontes los te weken en te laten. Of deze nu jaren oud zijn, of recent gestart zijn, dat maakt niet zoveel uit. Het is vooral kijken naar je huidige situatie en hoe je dat wat je graag anders zou willen zien toe kan passen binnen het ritme waarop jij vaart. Inmiddels heb ik aardig wat recepten weten te verzamelen, weet ik wat lekker en makkelijk is, maar heb ik ook moeten leren wat mijn vriend graag eet. Inmiddels weet ik dat ik een voorliefde heb voor Crossfit omdat je daar ‘zo lekker hard kan gaan’, maar weet ik dat mijn lichaam dit minder appriceert, dat ik opleef wanneer de zon schijnt en zwaarmoedigheid ervaar tijdens donkere natte dagen, dat ik aan het begin van de week meer kan hebben dan aan het einde na een hele werkweek, dat ik een schoon huis nodig heb om mij energiek te kunnen voelen en neerslachtig wordt wanneer het een zooitje is bij het opstaan. Waarom noem ik dit allemaal op? Omdat dit alles van belang is bij het maken en het constant herzien van mijn plannen. Weten dat het druilerige dagen gaan worden betekend, accepteren dat ik even wat minder wil doen en vragen aan mijn vriend of hij een keertje wil koken, of een makkelijke maaltijd voorbereiden die alleen nog hoeft te worden opgewarmd. Minder goed in mijn energie zitten omdat het thuis een zooitje is betekend de boel opruimen voor het slapen gaan en zorgen dat het huis netjes is voor wanneer ik weer thuis kom. Dit is niets anders dan eerlijk zijn tegen mijzelf en het geduld weten te vinden om de veranderingen die ik graag zou willen zien stapsgewijs en zorgvuldig te doorlopen en toe te passen.

Geduldige eerlijke groet,

Helen.

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.