Eindejaarsschoonmaak

Het einde van een kalenderjaar is voor velen een periode van bezinning. Het afgelopen jaar evalueren, voornemens bedenken en lijstjes maken. Voor velen is het naast een moment voor jezelf ook een periode vol stress van moeten. Moeten organiseren van een gezellig kerstdiner of eindejaar feest, gezellig moeten doen bij vrienden of familie, stressen over boodschappen, cadeautjes en van overprikkelingen door de enorme toename aan reclames speciaal voor de feestdagen.

Wellicht ligt het aan mij, maar het valt mij op dat er op de radio enorm veel reclames zijn speciaal gericht op kerstcadeaus. En toen ik nog wat beter op ging letten besefte ik mij dat mijn mail box ook uitpuilde van de reclame mails. Toegegeven, de meeste nieuwsbrieven daar heb ik mijzelf voor opgegeven, dus het zou niet ongewenst moeten zijn. Maar daar ben ik inmiddels wel van genezen! In het afgelopen jaar heb ik een behoorlijke verzameling nieuwsbrieven weten op te bouwen. Nieuwsbrieven voor webwinkels van natuurlijke cosmetica en drogisterijen, nieuwsbrieven voor bouwmarkten, nieuwsbrieven voor woonwinkels, specifiek gericht op deurbeslag en vloeren. Jawel, ik heb mij op enorm veel nieuwsbrieven geabonneerd omdat ik zo dacht de koopjes te kunnen scoren die onze verbouwing goedkoper zou maken. Maar eerlijk gezegd, ik heb er weinig aan gehad het afgelopen jaar. Koopjes komen en gaan. Sterker nog het lijkt erop dat er tegenwoordig niets anders meer is dan sale. En al die prikkelingen maakten het voor mij als minimalist extra moeilijk, want ik ben helemaal geen fan van kopen kopen kopen. En hoe langer we bezig zijn met ons huis, hoe schuldiger ik mij begin te voelen over of ik wel de juiste keuzes maak en of het allemaal wel nodig is (jawel, natuurlijk moet je wel een vloer hebben en is raamdecoratie geen overbodige luxe). En ook angstiger, wat als ons huis helemaal vol komt te staan met zooi? Ik ben er zelf bij, maar ben ik dat eigenlijk wel? Ben ik er zelf ook niet een keer (of vaker) in gestoken en heb ik mij nooit laten verleiden om spullen te kopen die eigenlijk helemaal niet nodig zijn? En zo ja, is het dan wel zo verstandig om al die prikkelingen in mijn inbox te krijgen?

In elk geval, ja of nee, het is sowieso niet verstandig om al die prikkelingen in mijn inbox te krijgen. Dus, ik heb een besluit genomen. Een voornemen, als het wil, om een grote online schoonmaak te houden en de prikkels te verwijderen. Iedere reclame mail die ik nu binnen krijg die verwijder ik niet zonder na te denken, maar die open ik nu, ik scroll direct naar onderen zonder de mail verder te lezen en ik meld mij af voor de nieuwsbrief. Simpel! Dit even een korte periode volhouden en dan wordt het een stuk frisser en schoner in je inbox en in je hoofd!

Bovenstaande schreef ik, zoals je wellicht hebt kunnen raden, vlak voor de kerst. Inmiddels zitten we alweer in de derde week van het nieuwe jaar en kan ik je vertellen (wellicht ook al opgevallen) dat ik ook Facebook op non actief heb gezet. Tuurlijk, wellicht zit ik hier voor mijzelf te tikken en zal dit bericht niemand zo bereiken, aan de andere kant… hoeveel berichten bereikten de volgens op Facebook nu eigenlijk werkelijk nog? Niet voor eeuwig en mogelijk zelfs dit voorjaar nog kan Facebook weer uit het verdomhoekje komen (Mark Z. Danielweski’s  The Familiar boekenclub iemand?). Maar dan heb ik in ieder geval wel een goede ervaring opgebouwd hoe het ook alweer was zonder al die prikkelingen. Ik moet zeggen, slechts een paar weken later en ik vind het al heerlijk!

Dit alles komt overigens niet zomaar ergens vandaan. Voor bovenstaande heb ik eerst nog een donker ander ongepubliceerd stuk geschreven. Lang verhaal kort. 2017 was een donker jaar, ondanks mooie gebeurtenissen en veel dingen om blij en gelukkig mee te zijn kon ik er niet van genieten en bevond ik mij in een diep zwart gat waar ik mij de laatste maanden van het jaar keihard uit heb weten te werken en nu weer langzaamaan boven de grond kom koekeloeren, het zonlicht in.

Geen beloftes wat nog komen gaat, maar weet de intentie en het enthousiasme is er en schrijven vind ik nog altijd heerlijk. Dus hopelijk tot snel!

Warme winterzon groet,

Helen.

 

 

 

Bron uitgelichte afbeelding: https://infobron.nl/afbeelding/1933/Reclame-soorten