Maaltijd Planning en de Werkelijkheid – Week 20

Vorige week heb ik geschreven over hoe ik het afgelopen jaar maar niet terug op het juiste pad kon komen om mijn gezondheid op peil te krijgen en houden. Daarnaast schreef ik over herziene plannen, hoe ik het deze keer niet rigureus in sneltrein vaart aan pak met dertig dagen strikt regels, maar de stoptrein heb gepakt en bij ieder station even stop. Reden boven alles is dat het leuk moet blijven, en de stress die stricte regels mij tegenwoordig opleveren brengen absoluut geen meerwaarde en halen alle goede bedoelingen juist naar beneden. NU was ik al een week eerder goed begonnen en had ik er al een aardig goede week opzitten zonder junk food, al te veel aardappelen en alcohol en door op tijd te gaan slapen. Maar voor de afgelopen week heb ik mijn planning voor jullie bijgehouden om te laten zien hoe het kan, maar ook hoe het juist niet moet.

Iedere zaterdagmorgen maak ik een nieuwe planning voor de komende week waarna ik met boodschappenlijstje op stap ga om goed in te slaan. Voor de afgelopen week zag de planning er als volgt uit:

Weekplanning week 20Zoals je ziet maak ik veel gebruik van leftovers en hoeft het dus allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. De ene keer is er meer voorbereiding dan de andere. Het weekend waarin ik dit plan maakte was mijn energie level laag en heb ik daarom gekozen om niet veel voorbereiding te hoeven treffen, ondanks dat ik daar wel de tijd voor had. Voor mijn verjaardag heb ik van mijn lief een slow cooker gekregen (een fantastische tool voor in de keuken, maar daarover later meer), waar ik gretig gebruik van maak.  Dus, hoe is deze planning in de praktijk verlopen?

Start van de Week – Rennen.

Spruiten, suikervrije spekjes en gekookte ei besprenkeld met chili flakes

Spruiten, suikervrije spekjes en gekookte ei

Zondag zette ik de sprint goed in en wist ik mij in opwaartse beweging door de planning heen te bewegen. Ik had de rust om lekker te genieten van mijn maaltijden en niet al te moeilijke dingen op het menu staan. Ik kon de dag helaas niet afsluiten zonder te snoepen, maar heb dit geheel binnen het acceptabele gehouden door te kiezen voor boerenkool chips, gebakken in de oven, in plaats van gewone chips dat wordt gebakken in zonnebloemolie.

Maandag heb ik een heerlijke zen dag ervaren waarbij ik de hele dag achter de computer artikelen heb zitten tikken en tussendoor het huishouden heb gedaan. Dit kon mede doordat er weinig voorbereiding nodig was voor mijn maaltijden de komende dagen. Ik heb voornamelijk leftovers op het menu gezet wat prima werkt en zodra ik voor mijn lunch een

Aziatische salade, creme fraiche en beefburger

Aziatische salade, creme fraiche en beefburger

beefburgertje moest bakken heb ik direct ook de andere burger en worstjes in de pan gegooid. Ook deze dag kon ik echter niet afsluiten zonder te snoepen. Terwijl vriendlief op de bank zat met een bakje chips heb ik twee gekookte eieren gegeten en een plakje geitenkaas.

Zo gallopeerde ik door richting de dinsdag waarop ik al weer lekker vroeg op het werk was. Het zou dus een lange dag worden want ik moest tot 17:00 uur blijven. Helaas werd ik behoorlijk slap en loom wakker en had ik de gehele dag moeite om mijn energie op peil te krijgen. Ondanks dit heb ik geen koffie gehaald en mij erdoorheen geworsteld. Ontbijten doe ik nu al vroeg, waar ik eerst (dankzij de koffie, zo vermoed ik) pas mijn eerste maaltijd op zijn vroegst rond kwart over tien at, heb ik nu al honger voor 08:45 uur. Niets mis mee, ik heb er zelfs rekening mee gehouden dus dat is mooi. Gelukkig kon ik een half uurtje eerder weg omdat een collega wel wilde waarnemen en kwam ik thuis waarbij het eten al zo goed als klaar was door de slow cooker die ook de hele dag heeft staan werken. Even een salade erbij en we konden aan tafel! Fantastisch, maar toch ondanks de goed gevulde maaltijden een snoep aanval in de avond. Wederom geitenkaas en gekookte ei, maar ook een lepel tahini, chocolade en walnoten.

Woensdagmorgen begon slecht. Moe een slechte nacht en niets liever willen dan van een kop koffie in de vroege stilte genieten. Ik weersta deze drang echter goed, mede dankzij een podcast die ik de dag daarvoor nog heb gehoord en hoe het beter is om in ieder geval altijd eerst gegeten te hebben alvorens een kop koffie te nuttigen omdat dit anders de hormonen uit balans kan brengen. Gezien mijn ervaring met koffie kan ik niet anders dan dit geloven en

Leftover ontbijt

Leftover ontbijt

dus pak ik mijn maaltijden in voor mee naar het werk en ontbijt ik al vroeg. Toch zat ik de hele tijd op het werk met de gedachte om even langs de koffiebar te lopen, maar uiteindelijk bleek dit helemaal niet nodig en heb ik ook dat kunnen weerstaan. Ditmaal hoef ik niet tot laat en ben ik op tijd thuis, ik snoep een handje amandelen want ik heb trek en het is nog te vroeg om aan tafel te gaan. De thaise runder stoof is een ware traktatie, smikkelend en smullend zitten wij samen aan tafel te genieten, zeker een recept om te bewaren! Ondanks dat mijn buik goed vol zit van het avondeten weet ik het wederom te presteren om wel te snoepen in de avond, ditmaal een zak pistachenootjes. Vol, moe en voor mijn doen laat ga ik naar bed, maar goed slapen doe ik niet.

 

Donderdag en vrijdag – Springen en Vallen.

Naief met mijn kop in het zand zijn wij de donderdag in gesprongen. Hoezo kop in het zand? Nou, omdat vandaag iets gebeurde wat ik eigenlijk al had kunnen voorspellen, maar ik was bij het maken van de weekplanning te moe en daarmee te koppig om toe te geven dat ik meer tijd aan mijn voorbereidingen had moeten besteden. Met het vooruitzicht van zo’n twee uur heen en twee uur terug in de auto zitten naar Friesland, had ik kunnen weten dat goed

Koetjes kijken

Koetjes kijken

ontbijten en een pakje geitenkaas plakjes niet voldoende zou zijn. Daarnaast zijn wij uiteraard geheel onvoorbereid te laat van huis vertrokken waardoor wij ook te laat weer weg gingen uit Friesland. De trek die ik inmiddels had doordat ik juist op het moment dat er voor mij eetbare snacks op tafel kwamen het moment bleek te zijn dat ik mijn wandelschoenen kon aantrekken om de koeien te bekijken, was enorm en de plakken geitenkaas die ik voor onderweg had meegenomen smaakten nergens naar. Moe en sjacharijnig zaten wij op een gegeven moment, het was inmiddels al bijna 19:00 uur te kibbelen in de auto waarop wij concludeerde dat wij beiden honger haden en beter even bij Lelystad de snelweg af konden gaan voor een pitstop, want om half acht thuiskomen met deze mood, daar zouden we toch niet meer uitgebreid mee gaan koken. Dus,  de zalm werd geschrapt en vervangen door een luidruchtige junk maaltijd. *Oeps*

Het probleem bij mij, wanneer ik dan val, is dat het moeilijk is om weer op te staan. Vaak val ik dan nog net wat meer ondanks dat ik weet dat dit niet verstandig is. Doordat de donderdag niet liep, was ik de vrijdag helemaal uit mijn doen. Zonder mij te bedenken dat ik even in het boekje van de planning moest kijken ben ik er vanuit gegaan dat er geen eten voor mij zou zijn, omdat de leftover zalm op het menu stond voor de lunch. Dus, dat wat ik in de koelkast kon vinden heb ik in mijn lunchpakket gestopt (winterwortel, boullon en een runderworstje) en ik ben extra vroeg vertrokken van huis om dan maar even langs de To Go te gaan voor de rest van mijn maaltijden. Hoewel er tegenwoordig meer goede keuzes te vinden zijn, ben ik toch niet zo’n fan van het last minute shoppen op het station, je maakt toch al ssnel verkeerde keuzes. Wel bedacht ik mij dat het goed zou zijn om de Kefir (ook al is deze mager) te nemen om de junk food van gisteren even goed uit mijn systeem te kunnen spoelen. Wat ik echter ook deed was, in het half uurtje dat ik nu had om te douchen en klaar te maken voor vertrek naar het werk (normaal ben ik om 5 uur al op en heb ik 1,5 uur) is dat ik “even snel”  een kop koffie heb gedronken. Uiteraard smaakte de koffie naar meer, en dus ben ik op het werk ook nog even langs de koffiebar gegaan voor een cappucino. Tegen de middag was ik moe en sjacharijnig en heb ik niet veel anders meer gedaan dan snoepen. Dat krijg je van niet goed ontbijten en de hele dag door “grazen”, hoe gezond dat wat je aan het snacken bent ook kan zijn het is een manier om jezelf te saborteren. Ook vriendlief zat er behoorlijk doorheen zo aan het einde van zijn tweede week werken voor een nieuwe baas waarbij hij gelijk vol aan de bak mocht en dus zijn wij gezwicht voor het lui hangen op de bank in onze huispak en eten bestellen. De speklapjes en broccoli werden geschrapt, of eigenlijk de zalm want die lag nog te wachten in de koelkast, en vervangen door een kapsalon en milkshake.

Zaterdag – Opstaan en Weer Doorgaan.

WEEK20

De werkelijkheid

Voor zaterdagmorgen had ik nog geen ontbijt staan. Dit komt doordat deze meestal bestaat uit leftovers of omdat wij op vrijdag middag na het werk nog even een boodschapje zijn gaan doen. Dat laatste hebben wij inderdaad gedaan en dus stonden aardbeien met creme fraiche en kaneel plus een handje amandelen op het menu. Ik ben lekker op tijd opgestaan en heb vol goede moed een nieuwe planning gemaakt. Hoewel ik door wilde gaan en mij niet laat demotiveren door een val, heb ik wel weer veel te veel koffie gedronken en was de opstart moeizaam.

Ik heb zaterdag dan ook niet veel anders dan boodschappen gedaan en voor de rest, tot in de avond, op de bank liggen hangen. Tegen 21:00 uur was ik dit zat en heb ik mijzelf nieuw leven ingeblazen met een fijn muziekje, alle rommel in huis opgeruimd, de vaat gedaan, de was gesorteerd en klaargelegd voor morgen en ben ik nog even fijn wat gaan lezen voor het slapen gaan. Zondag is een nieuwe dag en die beginnen wij vol energie en goede moed, zo heb ik mij voorgenomen!

 

Optimistische groet vol goede moed,

Helen

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.