Magnesium tekort

Op een willekeurige donderdag in de herfst van 2011 werd ik bijna gillend wakker van een enorme kramp in mijn kuit. Met mijn nog slapende hoofd begon ik haastig aan de bekende kramp-bestrijding, de spier losser schudden dan langzaam en met tegenkracht de spier oprekken tot maximaal om vervolgens drie maal daags de aangedane spier te koelen voor een rustig en goed herstel en dat zou dat zijn. Wat bleek… Ik had een magnesium te kort en supplementen waren noodzakelijk. Vanwaar deze zelfverzekerde diagnose en wat werd mijn holistisch behandelplan?

Verschijnselen die  twee weken lang door mijn te kort gedane lichaam kenbaar zijn gemaakt vertaalde zich in, verharde en verkrampte spieren, prikkelbaarheid, drukkende hoofdpijnen, een slaapstoornis gepaard met nare dromen, futloosheid, het niet uit mijn woorden kunnen komen en overgevoeligheid voor lawaai en (fel) licht. Een aardige greep uit de lijst van veelvoorkomende klachten die onder andere te vinden zijn in meerdere artikelen verzameld in het archief  van leefbewust.nl.

Waar kwam mijn magnesium te kort vandaan? Nou lieve internetkinderen, ik ben ook maar een mens en de voorgaande maand heb ik mij na een zomer van ‘schoon’ eten ongegeneerd volgepropt met koekjes, ijs en andere suikerhoudende troep en dat alles ook nog eens met dagelijks minimaal twee bakken koffie. Wat!? Ik koffie!? Dat deed ik toch niet meer? Mijn ietwat herstelde darmflora heeft dus een flinke opdonder gekregen die de opname van belangrijke voedingsstoffen totaal geen goed heeft gedaan. Daarnaast heb ik na een periode van verminderde weerstand eindelijk weer het sporten opgepakt en weet ik heel stiekem dat ik te veel (bij zware transpiratie wordt magnesium uitgescheiden), te vroeg heb gedaan en daarmee mijn lichaam heb uitgeput.

Waarom ik als fervent biologisch oer-voer aanhanger toch kies voor een supplement wordt onder andere mooi uitgelegd door Chris Kresser. Het is sowieso de moeite waard om zijn negen stappen naar perfecte gezondheid te lezen, sommige artikelen zijn wat aan de lange kant, maar hij is zeer duidelijk in zijn stukken met begrijpelijke heldere achtergrond informatie. Daarnaast ben ik weer op het juiste pad, geen granen, geen suikers, biologisch en echt eten en heel veel genieten, en weet ik dat in de eerste stadia naar een gezonde buik symptomen als hoofdpijn en nare dromen die de nachtrust behoorlijk verstoren niet uitgesloten zijn. Extra magnesium uit een pil is daarom gewenst in deze periode van herstel totdat mijn buik weer rust in gezonde blijdschap van vele goede bacteriën en deze de voedingsstoffen uit mijn dieet oppeuzelt en mijn lichaam weer in balans brengt.

De voedingsmiddelen die daarbij extra aandacht verdienen, ik zat niet geheel verkeerd met mijn chocolade amandel koekjes, zijn onder andere cacao! En puurder als de werkelijke cacao boon kan het natuurlijk niet worden. Mijn aanpak is dan ook niet veel meer doen dan ik nu al doe. Een gezond volwaardig biologisch dieet met voorlopige toevoeging van melkproducten als kefir, geiten-kwark en kazen met extra aandacht voor een diversiteit aan magnesium rijk voedsel uit onderstaande lijst.

  • Cacao
  • Amandelen
  • Groene bladgroenten
  • Kokos
  • Pijnboompitten
  • Vette vis als tonijn
  • Artisjok
  • Tomatenpuree .

Dit was twee jaar terug, sindsdien heb ik slechts nog krampaanvallen gehad na dagen waarbij ik te lang op hoge hakken heb gelopen, die kramp zit dan ook voornamelijk in mijn voet en is de reden dat ik meer en meer op lage schoenen ben gaan lopen.
Ik ben nog steeds fan van magnesium, slik het vrijwel dagelijks voor het slapen gaan, vooral ook omdat ik merk dat het een goede nachtrust bevordert en helpt in perioden van stress. De ins en outs van magnesium hoop ik binnenkort meer over te vertellen.

Zonnige herfstige groet,

Helen.

 

Bron plaatje:
uniquehealthandwellness.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.